لاوین هیر

دلایل ایجاد شوره سر

شوره سر یکی از رایج ترین عارضه های مو است که هر فردی در هر سنی دچار آن می شود. شوره ها قالبا بی ضرر هستند و مشکلات شدیدی ایجاد نمی کنند، افراد اکثرا به دلیل تمیز دیده نشدن مو هایشان و عدم زیبایی مو هایشان از شوره ی سر ناراضی هستند.

شوره ی سر اکثرا با شامپو های کنترل کننده ی شوره قابل کنترل هستند ولی مشکل اینجاست که با قطع کردن استفاده ی شامپو آنها دوباره به سراغ شما می آیند، پس این شامپو ها راه درمان نیستند و فقط کنترل کننده هستند. از این رو افراد به دنبال راه درمان این پوسته های سفید هستند.

گاهی اوقات شما متوجه انواع این شوره ها نمی شوید، زیرا از نظر ظاهر تفاوت آنچنانی ای باهم ندارند. اما برای درمان آن پزشک باید آن را تشخیص دهد و برای آنها درمانی پیشنهاد دهد.

شوره ی سر شامل نقطه های سفید و یا پوسته های سفیدی است که به دلیل تجمع سلول های مرده ی پوست در مو ها ایجاد می شود. در حقیقت زمانی که سلول های مرده شروع به ریزش می کنند شوره ی سر ایجاد می شود. شوره تقریبا بدون عارضه است و ممکن است گاهی همراه با خارش پیش بیاید. در واقع شوره ممکن است در هر سنی در هر فردی ایجاد شود اما بیشتر در میان نوجوانان و جوانان شایع است.

عوامل دیگری مانند میزان استرس، سن و شرایط آب و هوایی بر روی این عارضه تاثیر می گذارند.

انواع شوره ی سر

شناخت انواع شوره ها به سرعت درمان و شیوه ی درمان کمک به سزایی می کند. ممکن است شما در خانه و بدون مراجعه به پزشک نتوانید تشخیص دهید که شوره های موی شما از چه نوع هستند. اما در ادامه انواع شوره ها را معرفی می کنیم تا به شما کمک کند.

  • شوره ی پوسته ای و چرب

در زیر پوست غدد تولید چربی یا سبوم وجود دارد. سبو و چربی طبیعی سر به مرطوب ماندن پوست سر کمک می کند و به گونه ای از پوست سر حفاظت می کند. زمانی که این غدد چربی زیادی ترشح کند پوست سر تحریک شده و شوره های پوسته ای ایجاد می کند. این پوسته ها تقرییا چرب هستند و به رنگ زرد هستند و از حالت عادی بزرگ ترند، به گونه ای که انگار پوست سرتان جدا شده.

  • شوره ی خشک

شوره های خشک شایع ترین نوع شوره است و بیشتر در فصل زمستان به دلیل رطوبت کم تشدید می شود. همچنین سرد و گرم شدن محیط باعث می شود پوست شما خشک شود. همچنین شستن مو ها با آب خیلی داغ باعث ایجاد این نوع شوره ها می شود. این نوع شوره بسیار ریز و سفید رنگ و خشک هستند. اما خارش شدید به همراه این نوع شوره می تواند یک عارضه ی پوستی باشد و به شما پیشنهاد می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر قصد درمان این شوره ها را در خانه دارید از شامپوهای آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین می توانید کف سرتان را با روغن های گیاهی ماساژ دهید. یکی از موثر ترین روغن ها برای درمان این نوع شوره ها روغن درخت چای و روغن نارگیل است.

کنترل شوره ی سر

گاهی تنها با اصلاح سبک زندگی می توانید مشکلات و عارضه ی موی خود را رفع کنید و با رعایت نکاتی ساده از تشدید شوره ی سر جلوگیری کنید.

  • کاهش استرس

گاهی استرس غیر قابل کنترل است اما می توان آن را کاهش داد. استرس به صورت مستقیم بر روی سلامت مو و پوست و همچنین دیگر ارگان های بدن تاثیر می گذارد از این  رو کاهش استرس می تواند از پیشرفت شوره و افزایش آن جلوگیری کند.

  • شانه زدن مو

در طول روز دو بار موهای خود را شانه کنید. البته بهتر است یک بار صبح و یک بار شب قبل خواب موهایتان را شانه کنید و بیشتر از این می تواند باعث ریزش مو ها شود. شانه زدن باعث می شود سلول های مرده بریزند و یا از بین بروند.

  • شستشوی منظم

حداقا در هفته سه بار مو های خود را شستشو دهید و در هنگام شسشتو کف سرتان را به آرامی با نوک انگشتانتان ماساژ دهید. شستشوی منظم موها آلودگی و سلول های مرده را از روی موها و کف سر پاک می کند.

  • استفاده از شامپو های ضد شوره

همانطور که گفتیم شامپوهای ضد شوره اکثرا آن را کنترل می کنند و قابلیت درمان ندارند، اما همین که می توانند شما را از شر شوره ها خلاص کنند خودش یک نوع خاصیت است. اما توجه داشته باشید که این شامپو ها را باید به صورت منظم استفاده کنید و ممکن است این شامپو ها به دلیل مواد موجود مو هایتان را کمی خشک کند، می توانید بعد از حمام از روغن مخصوص موهایتان برای ساقه ی موهایتان استفاده کنید.

در نهایت

شوره ی سر مضر و خطر ناک نیست و فقط زمانی نگران کننده است که همراه با خارش، التهاب و جوش ها و یا ترک و خون ریزی باشد. در صورت مشاهده ی هر یک از این علامت ها بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا